Dag 2 - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Bianca Berg - WaarBenJij.nu Dag 2 - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Bianca Berg - WaarBenJij.nu

Dag 2

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

06 September 2018 | Turkije, Istanbul

Goedemorgen!!!
Wekkertje gezet om half 8. We dachten misschien zijn we wel eerder wakker. Maar nee hoor. Heerlijk paar uurtjes gepakt. Het is wel wat rumoerig op straat en je hoort alles. Maar ik heb heerlijk geslapen.
Even lekker douchen en dan naar boven voor het ontbijt. We dachten dat het niet veel voor zou stellen maar er staat toch aardig wat. Broodje met allerlei beleg en smeersels. Eitje en ook een cereal. Lekker gegeten.
Daarna weer op pas gegaan. We lopen een route uit een boekje. Beetje onze eigen manier. Maar zo zien we ook alles. Begonnen bij de kleine Hagia Sophie. Zusje van de grote. Moet bij elke moskee bedekt en met hoofddoek naar binnen. Dus dat was even hilarisch hoe we eruit zagen natuurlijk.
Daarna door een kleine bazaar naar de sultahnamet moskee. Ook wel blauwe moskee. Weer bedekt naar binnen. We hadden zelf sjaals en doeken mee dus even voorbereiden en konden naar binnen. Grote moskee met veel mooie mozaïek.
Naast de blauwe moskee ligt de Hagia Sophia. Dat was een kerk. Toen een moskee en is nu een museum. Groot en heel hoog. Mooie schilderingen en geschiedenis van de kerk/moskee. Je ziet dat het een kerk is geweest maar nu met ook de inrichting van een moskee.
Even bijkomen van alle indrukken. Lekker tosti eten op het plein.
Daar vlakbij ligt het topkapi paleis. Ook door heen gelopen. Erg groot. Wat we wilden zien. Was helaas dicht. We wilden naar de diamant. De 4 na grootste van de wereld. Ook liggen er botten van johannes de doper en was er dolk. Wel andere ruimtes bekeken. Sommige mooier dan anderen.
Via de grand bazaar, waar we nu even snel door heen liepen en nog terugkomen, op naar de universiteit. Daar mochten we niet door heen. Dus werd onze route er om heen. Toen begon het te spetteren. Dat werd al snel een buitje. Gelukkig duurde dat niet lang. We kwamen toen bij de suleiman moskee. Mooi uitzicht over de gouden hoorn.
We moesten even wachten want er was een gebed bezig. Even in de buurt een drankje gedaan en toen weer terug. Weer bedekt naar binnen. Omkleden en schoenen uit. Dat het niet werd ontruimd is nog een wonder met die schoenen van ons. Haha. De route vervolgd. Onderweg regenboog trappen en paraplus boven de straat tegengekomen. Nog meer moskees tegengekomen, helaas in de steigers en gesloten.
We liepen ook nog door de Egyptische kruidenbazaar. Wat een heerlijke geuren en kleuren. Het laatste was de galatabrug. Mooi uitzicht over het water en allerlei vissers die vanaf de brug staan te vissen. Leuk gezicht.
Het innerlijke mens was wel weer toe aan voedsel. Dus leuk tentje opgezocht. Heerlijk kebab gegeten voor 60 lira. Dat is voor 2 gerechten en 2 drankjes - €7,80. Een big Mac is duurder! Vervolgens via de straten al winkelend weer de weg naar het hotel gezocht. Ondertussen nog een paar schoenen gekocht van €2,60. Wie hem breed heb.....
De weg was lekker steil omhoog dus werden de kuitjes weer op de proef gesteld.
Nu zijn die ons dankbaar, want liggen lekker in bedje.
Morgen mogen ze weer aan de slag.
Welterusten

• 06 September 2018 - 19:53

Simone :

hee lieverd nu alweer schoenen gekocht?? ziet er allemaal goed uit , geniet maar lekker liefs mama en pim xx

• 07 September 2018 - 08:21

Ineke:

leuk om jullie zo een beetje te volgen op jullie reis ik herken heel veel dingen
    niet te veel kopen he dames
    geniet maar lekker samen