Holquin - Moa - Baracoa - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Bianca Berg - WaarBenJij.nu Holquin - Moa - Baracoa - Reisverslag uit Baracoa, Cuba van Bianca Berg - WaarBenJij.nu

Holquin - Moa - Baracoa

Blijf op de hoogte en volg Bianca

02 September 2014 | Cuba, Baracoa

Half 9 zaten we aan een heerlijk ontbijt! Gesneden fruit op een schaaltje, brood met een omelet, verse fruitsap! Was een goed ontbijt. Gisteren hadden we gevraagd of hij iets van een map had van de stad en/of omgeving. Dat lag nu naast ons bord, dat had hij geregeld voor ons!
We zijn naar een Taine dorp gereden en daartegen over lag een museumpje Chorro de maita. Dat was heel klein! Het dorpje was met poppen die lieten zien hoe ze vroeger geleefd hadden. Toen we een drankje in het restaurant deden zagen we ze dansen in een groot zelfgebouwd huis, en iedereen moest mee doen...nou daar zaten wij al helemaal niet op te wachten. We wachten tot ze klaar waren en zijn er achter aan gelopen hihihi! Er tegen over was een begraafplaats. Het stelde beide weinig voor maar we hebben het gezien!
De wegen zijn erg slecht tot nu toe. Je rijdt ongeveer 10 km per uur. Er zijn veel grote gaten en veel achter elkaar. Met allerlei stenen. Dit zo wel een uur of 2 door! Maar tot onze verbazing was het dan ook af en toe een stukje goed asfalt!

We wilden naar de waterval Salton de Guayabo. Maar het laatste stuk kwamen we de berg niet op met de auto. Het was te steil en geen goed wegdek. (steentjes) Jammer, maar niets aan te doen.

Beetje vergist in de tijd. Het was nog wel een stukje rijden naar Baracoa. Maar kwam ook door het slechte wegdek. Rustig gereden over stenen en gaten.
We kwamen er achter dat het licht het niet deed. Dus met groot licht gereden. In het stadje Baracoa konden we alleen nog in zn 1 rijden of zn achteruit!. Veel gevraagd naar de weg en uiteindelijk heeft een jongen op een fiets ons naar het hostel gebracht.

Hostal 1511. Auto aan de kant en naar binnen! Leuk hostel. In het begin deed de man nog moelijk met onze voucher maar na een belletje was het allemaal goed. De eigenaar wilde maar dat we wat kwamen drinken aan de bar. Strawberry Daquiri. Hij bleef maar vragen. Maar wij hadden als eerst alleen die auto nog in ons hoofd. eerst dat regelen.

We hebben de auto rental gebeld.Eerst in Nederland, Maar die konden nu niets voor ons doen vanwege de tijd.
Het noodnummer wat we hebben gekregen gebeld op het blaadje. Sprak gebrekkig engels en vertelde dat dit alleen voor Holquin bedoeld was. We moesten binnen 30 minuten terugbellen. ok...even drankje buiten gedaan. Daar kwam een mannetje op een scooter aan en de man van het hostal vertelde dat hij van Cubacar was. we hadden het verhaal ook aan hem verteld en hij had hem gebeld.
Hij wilde wel naar onze auto kijken. Hij stapte in en het licht deed het en hij kon ook naar alle versnellingen schakelen! Snap jij het…snappen wij het ook!
Gelukkig hadden ze ons zien rijden dus werden we wel geloofd door hem! Wij wisten niet hoe te reageren!
Tijdje met hem staan praten en erg gelachen.
Hij wilde geen 'dank je wel' horen en we moesten langer in Baracoa blijven. En genieten van het land.
En toen kwam de eigenaar weer wijzend naar de auto en naar de bar! Celebrate!? haha.

We vroegen waar we nog wat konden eten en ze wezen een eettentje aan om de hoek. La Bon Sabor.
Het was een klein tentje helemaal boven aan alle huisjes aan het einde van de straat. Goed eten en het was er niet druk. 2 mannen stonden in een hoekje muziek te maken.
De ober kon beetje Nederlands en probeerde dat met serveren ook te laten horen.
Er was een jongen aan een andere tafel die merkte dat we uit Nederland kwamen en die vertelde dat hij iemand kent en dus ook in Nederland is geweest. Hij was er helemaal weg van. De markt...de keuzes, internet! erg gelachen.
Onze Banana Daquiri sloeg in als een bommetje dus rond half 12 a 12 uur richting het hostel gelopen. Toch een vermoeide dag geweest. Lekker gaan slapen