Sapa dag 1 trekking - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Bianca Berg - WaarBenJij.nu Sapa dag 1 trekking - Reisverslag uit Lào Cai, Vietnam van Bianca Berg - WaarBenJij.nu

Sapa dag 1 trekking

Door: Bianca

Blijf op de hoogte en volg Bianca

28 Maart 2019 | Vietnam, Lào Cai

Om 6 uur kwamen we aan in Lao Cai. Een stadje voor Sapa,
We werden opgehaald met een busje. Vanaf Lao Cai is het nog een uurtje rijden naar Sapa.
We werden naar Golden villa hotel gebracht. Daar konden we ontbijten en opfrissen. Linda had last van der buik. Even wat ingenomen, want tijdens de trekking zullen we geen wc's tegen komen.
Na het ontbijt naar de lobby gegaan en ontmoette we onze gids. Een vrouw van de Hmong stam. 25 jaar en spreekt goed Engels. We zochten nog laarzen uit voor onderweg en hedennacht spullen achtergelaten in het hotel. De grote backpack stond nog in Hanoi. We zijn met 10 man. Eenmaal buiten het hotel staan er nog aardig wat hmongvrouwtjes. Ze lopen met ons mee. Spreken gebrekkig Engels en willen graag met je praten om de taal te oefenen. Kwam er achter dat elk vrouwtje iemand heeft uitgekozen om mee te lopen. Ik had een klein oud vrouwtje. Ze hield me goed in de gaten en hielp me waar het glad was of steil. De klim begon steil. Maar dat duurde ook lang. Linda had weinig energie en kreeg last met ademhaling. Haar energielevel was laag. Even rustig en ze kreeg van een Hmongvrouwtje stukjes kardemom. Dat is goed voor de buik. Smaakt kruidig. Maar het hielp wel. Even wat drinken en ze besloot om door te gaan. De eerste trekking duurde 5 a 6 uur. Na de lunch nog 2,5 uur. Het uitzicht was mooi. Maar de trekking wel zwaar. Soms half uur steil omhoog of naar beneden. Naar beneden vonden mijn knieën niet heel fijn. Helemaal vergeten om een band mee te nemen. Rustig aan dus. Die hmong vouwtjes trokken je in 10 min in een sneltempo naar boven. Die doen het ook elke dag. Respect. Zijn we niet gewend met ons vlakke landje.
Kwamen door rijstvelden, dorpje en bossen. Ook kwamen we de indigofera plant tegen. Hiervan maken de Hmongfamilies de kleur blauw van voor de kleding. We kregen beetje onze handen en dan met water mengen en wrijven. Na een tijdje worden jein handen groen, als je langer wrijft gaat het naar donkergroen/blauw. Het blijft ongeveer 2 dagen op je handen zitten. Eindelijk was t het dan tijd voor de lunch. We zitten nog niet of die vrouwtjes komen met grote manden aan met allerlei zelfgemaakte spulletjes. Wat een gekakel! We besloten allebei een sjaal te kopen. Maar vroegen er veel te veel voor. Uiteindelijk de prijs gekregen die we wilden. Maar ze speelden lekker op je gevoel in. Tegen Linda zei ze dat ze haar toch zo geholpen had enz. Toen het eten op tafel kwam moesten ze weg en gingen zee dus akkoord met de prijs. Ze vroegen 400 voor 1 en wij hebben 300 voor 2 betaald. 100 is 4 Euro ongeveer. Lunch was weer heerlijk. Daarna weer tijd voor het 2e gedeelte.
Dit was meer over verharde paden en door dorpjes. Zo liepen we wat meer met elkaar en konden we wat kletsen.
We sliepen in Mountain River homestay. Zag er heel goed uit. Uitzicht over de rijstvelden en bergen.
We kwamen daar rond 14 uur aan. Even spullen in de kamer. Een grote ruimte met allemaal grote matrassen en klamboes. Om half 4 hadden we een snack. Patatjes! Lin was even gaan slapen. Ik heb beneden heerlijk zitten smullen en kletsen met de rest van de groep. Om half 7 gingen we met zn allen eten, daarna nog een drankje gedaan en toen gingen wij naar boven rond half 9. Even installeren met de klamboe en....zzzzzz